DESTINY 2 REVIEW

Hype of schot in de roos?

Met veel toeters en bellen werden de pc-gamers al een tijdje lang warm gemaakt voor de release van Destiny 2. Na lang nagelbijten en frustraties uitwerken op arme moeders en partners konden we ons eindelijk richten op de echte boosdoeners, de Red Legion en hun tirranieke leider Ghaul.

Snel een keuze maken uit de 3 speelbare rassen namelijk de eeuwige standaard Humans, de daaruit geëvolueerde Awoken en de gerobotiseerde Exos. Goed bezig, nu snel kiezen uit de eveneens 3 klasses, Titans, Warlocks of Hunters. Titans kunnen veel pijn verdragen en er nog meer uitdelen, Warlocks zijn meer mysterieus aangelegd en gebruiken vooral magie om zichzelf en anderen te ondersteunen en de Hunters moeten het vooral van hun behendigheid en snelheid hebben om hun tegenstanders langs alle kanten te bestoken met hun wapens en vaardigheden.

We beginnen ons verhaal op aarde waar de laatste stad van de mensheid aangevallen wordt door de Red Legion. Zij hebben een wapen ter beschikking die de kracht van de Traveler steelt. Deze grote witte bol in de lucht geeft de Guardians hun speciale krachten. Het hele verhaal draait rond de bevrijding van de Traveler en bijgevolg de aarde. Het is een standaard verhaal dat wel goed verteld wordt mede door de uitstekende soundtrack en voice-acting. De grafische pracht en praal die je ogen bijna uit je kassen doet vallen helpt natuurlijk ook
wel.

De missies van de verhaallijn zijn redelijk (lees: compleet) lineair. Dit geeft je in het begin een repetitief gevoel waardoor we eerlijk gezegd het gevoel kregen dat we dit spel na een week beu zouden zijn. Allemaal zever in pakskes gelukkig! Naarmate het spel vordert en je uiteindelijk level 20 bereikt bloeit deze game helemaal open. De spelwereld zit propvol public events, solo-missies, patrouilles, puntje puntje puntje. Daarnaast heb je nog de strikes waar je met 3 spelers een level doorkruist met als orgelpunt een niet te onderschatten eindbaas die jou bijna letterlijk met één trap in de radijzen op de knieën krijgt. Teamwork en strategie zijn dus essentieel. Verneder je liever echte spelers in plaats van NPC’s, dan is de Crucible jouw ding. Deze 4 versus 4 gevechten op kleine maps zijn volgepropt met intensiteit en adrenaline die je steeds naar meer doen snakken. De wapens geven je een krachtig gevoel en soms zal je al kwijlend terugdenken aan de slachting die je zojuist aangericht hebt.

Adrenaline, intensiteit, pompende actie. Klinkt allemaal goed en wel maar je kan er enkel voldoening uit halen als de wapens goed zitten. Geloof ons maar, ze zitten meer dan goed. De wapens zijn heel divers, voelen uniek aan en er zijn er genoeg voor vele verschillende speelstijlen. Je kan het op safe spelen met machinegeweren en sniper rifles (kuch pussies) of je kan voor de meer hands-on optie kiezen en je vijanden tot pulp slaan en hakken met een zwaard en je vuisten.

Destiny 2 is nog maar sinds kort beschikbaar op PC maar de eerste uitbreiding is al aangekondigd. Naast het verderzetten van de verhaallijn zullen er ook nog co-op missies en player versus player arenas toegevoegd worden. Lang zullen we dus niet moeten wachten op nieuwe content om ons zoet te houden.

Na een traag begin draait Destiny 2 al snel op volle toeren. Het heeft solide gameplay die veel voldoening schenkt en je bezig kan blijven houden. Het singleplayer verhaal is aangenaam om te spelen maar is toch wel de zwakste schakel in het volledige spel, wat op zich eigenlijk goed nieuws is. Alle andere aspecten waar open world en teamwork betrokken worden zijn een schot in de roos. Speel je graag shooters, speel je graag MMO’s, hou je van teamwork en strategisch denken, dan durven we garanderen dat Destiny 2 jouw ding is.